Huishoudelijk reglement
Hoofdstuk 1 – Algemeen
- Een lid kan zich niet beroepen op de onbekendheid met de statuten of reglementen welke bij het bestuur ter inzage liggen, alsmede de genomen besluiten, welke in de bij artikel 1.3 genoemde media bekend zijn gemaakt.
- De basketbal vereniging FlipStars is zijn huidige vorm opgericht op 15 mei 1975 te Tiel. De vereniging heeft als doel de basketbalsport voor zowel dames als heren te beoefenen in al zijn verschijningsvormen. Zij bereikt haar sportieve doelstellingen door uitsluitend met vrijwilligers te werken en de beschikbare financiële middelen gebruikt om de kwaliteit van de beschikbare faciliteiten en de vrijwilligers te verbeteren.
- De Sportlink-app en e-mail en/of de officiële FlipStars internetsite fungeren als officiële mededeling organen. Leden verplichten zichzelf op de hoogte te zijn van de informatie, die door middel van deze organen wordt verstrekt.
- Het officiële tenue voor het spelen van alle officiële wedstrijden van de vereniging is groen/groen en wordt aangeduid als het officiële “FlipStars tenue”.
- Alle wedstrijd spelende leden zijn verplicht te spelen in het officiële FlipStars tenue.
- In alle gevallen waarin dit huishoudelijk reglement niet voorziet, is het bestuur gemachtigd om in alle redelijkheid en met inachtneming van de statuten een besluit te nemen.
Hoofdstuk 2 Lidmaatschap
- De vereniging kent gewone leden, buitengewone leden, leden van verdienste en ereleden. Gewone leden en buitengewone leden zijn lid van de NBB en van het rayon van de NBB binnen de grenzen waarvan de vereniging is gevestigd.
- Op het lidmaatschap zijn de statuten van de NBB, artikel 3 tweede tot en met vijfde lid, van overeenkomstige toepassing.
- Ten aanzien van het lid worden van de vereniging en het opzeggen van het lidmaatschap zijn de statuten en reglementen van de NBB van toepassing.
- Met het lidmaatschap machtigt het lid het bestuur onherroepelijk om hem op te geven als lid van de NBB en van het rayon waartoe de vereniging behoort.
- Door het inleveren en ondertekenen van het inschrijfformulier verleent het lid zijn/haar lidmaatschap tot het moment van een schriftelijke opzegging of opzegging via een e-mail aan de ledenadministratie.
- ‘Ereleden’ en ‘Leden van Verdienste’ zijn personen of leden aan wie het lidmaatschap is verleend die door de Algemene Ledenvergadering met algemene stemmen als zodanig zijn benoemd vanwege buitengewone aan de vereniging bewezen diensten.
- Opzegging van het lidmaatschap door de leden kan slechts schriftelijk of via e-mail geschieden. Het lidmaatschap kan opgezegd worden tot 1 mei. Als geen opzegging is ontvangen, wordt het lidmaatschap stilzwijgend verlengd.
- Tussentijdse opzegging kan, in speciale gevallen, aan het bestuur ter beoordeling worden voorgelegd. In gevallen waarin redelijkerwijs niet verlangd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren, kan een schriftelijke aanvraag tot vroegtijdige ontbinding bij het bestuur worden voorgelegd.
- Als het bestuur besluit tot voortijdige beëindiging van het lidmaatschap van een lid kan geen beroep worden gedaan op restitutie van al betaalde contributie.
- Indien een lid 5 jaar vóór inschrijving bij FlipStars lid is geweest bij een andere basketbal vereniging, is hiervoor geen schuldvrij-verklaring meer nodig.
Hoofdstuk 3 – Contributie
- Alle basketballende leden zijn contributie verschuldigd. Bestuursleden, trainers, leden van verdienste en ereleden zijn vrijgesteld van contributie.
- De leden worden met betrekking tot de hoogte van de te betalen contributie in leeftijdscategorieën ingedeeld. Voor het bepalen van de leeftijdsgroep is de leeftijdsindeling zoals deze bij de ‘Nederlandse Basketball Bond’ wordt gehanteerd van kracht. Binnen de contributie vaststelling wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende (leeftijds)categorieën:
- U8 tot U12
- U12 tot U14
- U14 tot U16
- U16 tot U18
- U18 tot U20
- U20 t/m U22
- Senioren
- Recreanten
- Voor personen welke zich gedurende het lopende basketbalseizoen aanmelden na 1 januari geldt een tarief van 50% voor de rest van het seizoen.
- Betaling van de contributie door leden vindt plaats via een automatische incasso.
- Het inschrijfgeld voor nieuwe leden bedraagt 15 euro.
- In uitzonderlijke gevallen, zoals bijvoorbeeld langdurige blessures of verhuizing buiten de regio, kan er een schriftelijk verzoek tot restitutie van contributie bij het bestuur ingediend worden. Het bestuur zal het al dan niet honoreren van deze restitutie aan het desbetreffende lid met opgaaf van reden meedelen na de eerstvolgende bestuursvergadering.
- De hoogte van de contributie wordt jaarlijks op de Algemene Leden Vergadering vastgesteld.
De hoogte van de contributie is terug te vinden op de officiële website van de FlipStars.
Hoofdstuk 4 –Boetes
- Boetes, opgelegd door de NBB worden, tenzij het bestuur anders beslist, doorberekend op de leden, voor wie de betreffende boetes van toepassing zijn.
- Boetes opgelegd voor het niet verschijnen bij het tafelen en fluiten van verenigingswedstrijden worden volgens onderstaand schema verhaald op het betreffende lid.
Jeugdlid (t/m U22)
1e keer niet opkomen: officiële waarschuwing
2e keer niet opkomen: € 10,00 + de eerstvolgende wedstrijd schorsing
3e keer niet opkomen: beslissing van het bestuur
Senior lid (na U22)
1e keer niet opkomen: € 10,00
2e keer niet opkomen: € 25,00 + de eerstvolgende wedstrijd schorsing
3e keer niet opkomen: beslissing van het bestuur - Onderling wisselen is toegestaan. Degene die oorspronkelijk is ingedeeld blijft eindverantwoordelijk.
Hoofdstuk 5 – Bestuur
- Het bestuur bestaat in ieder geval uit een voorzitter, secretaris en penningmeester. Het bestuur kan worden uitgebreid met extra leden.
- Het bestuur is belast met de afhandeling van de dagelijkse gang van zaken.
- De benoeming van het bestuur geschiedt volgens het rooster van aftreden zoals vermeld staat in de statuten.
- Het bestuur stelt een taakomschrijving op voor alle bestuursleden.
Hoofdstuk 6 – Vergaderen / Besluiten
- De Algemene Leden Vergadering wordt minstens 1x per jaar georganiseerd. De leden dienen minstens 1 week voor de bedoelde vergadering kennis te hebben genomen van de aanvangstijd, plaats, datum en agenda met eventuele bijlages van de vergadering. Dit middels e-mail, app, of nieuwsbrief.
- De agenda van de Algemene Leden Vergadering zal tenminste de volgende punten dienen te bevatten:
- Opening door Voorzitter
- Goedkeuring notulen van vorige ALV
- Terugblik FlipStars
- Jaaroverzicht Financiën
- Begroting
- Bestuursverkiezing (indien van toepassing)
- Bestuursvoorstellen
- Voorstellen ingebracht door leden
- Rondvraag
- Sluiting
- Leden kunnen voorstellen aandragen minimaal tot 4 dagen voor aanvang van de ALV bij de secretaris.
- In speciale gevallen kan hier door het bestuur van worden afgeweken, indien in de agenda vermeld.
- De kascommissie wordt benoemd uit de algemene ledenvergadering en bestaat uit twee of meer senior leden. Zij mogen geen zitting hebben in het bestuur. Een lid mag maximaal 2 achtereenvolgende seizoenen lid zijn van de kascommissie.
- De taak van deze kascommissie is het controleren van het financiële beheer van de Penningmeester. Zij brengt verslag uit van haar bevindingen in de Algemene Leden Vergadering.
- Elk lid heeft één stem. Ieder stemgerechtigd lid is bevoegd zijn stem te doen uitbrengen door een schriftelijk gemachtigd ander stemgerechtigd lid. Dit lid kan in totaal voor niet meer dan twee personen stemmen uitbrengen.
- Leden jonger dan 18 jaar kunnen zich bij de ALV laten vertegenwoordigen door één van hun ouders/verzorgers. Deze ouders/verzorgers zijn bevoegd namens hun kind een stem uit te brengen.
Hoofdstuk 7 – Rechten en Plichten van de Leden
- FlipStars is een vereniging van, voor en door de leden.
- Elk lid fungeert als waardige vertegenwoordiger van de vereniging en wordt geacht een positieve bijdrage te leveren.
- Elk lid heeft het recht, tenzij het lid is geschorst, aan alle activiteiten van de vereniging deel te nemen.
- Elk lid heeft recht op minimaal 1 training per week.
- Elk lid heeft recht op gratis toegang bij alle verenigingswedstrijden.
- Alle competitie spelende leden van U16 of ouder, dienen het spelregelbewijs van de NBB behaald te hebben. Een lid dient binnen de gestelde termijn het spelregelbewijs te behalen, om schorsing door de NBB voor het spelen van wedstrijden te voorkomen. Nadat het lid het spelregelbewijs met goed gevolg heeft afgelegd, mag hij/zij weer deelnemen aan de wedstrijden.
- Alle competitie spelende leden van U12, U14 en U16 of hun ouders/verzorgers zijn verplicht te tafelen bij wedstrijden. Bij weigering kan de speelgerechtigdheid worden ontnomen door een beslissing van het bestuur.
Elk lid is verplicht zijn opgelegde taak met betrekking tot het fluiten of tafelen van verenigingswedstrijden te vervullen. Is het lid verhinderd, dan verzorgt deze zelf een vervanger. Indien het lid hier niet aan voldoet, zal de vereniging hem/haar een boete en/of schorsing opleggen (zie ook Boetes 4.2). - Een lid maakt in samenspraak met de andere teamleden van het team waarin hij/zij speelt, onder leiding van de coach, afspraken over het vervoer naar uitwedstrijden.
- Bij het ernstig in gebreke blijven van het voldoen van verschuldigde achterstallige contributie of opgelegde boetes zal het bestuur de inning van de verschuldigde gelden overdragen aan een incassobureau. Het bestuur zal het lid hiervan, via een e-mail op de hoogte stellen. De extra kosten die verbonden zijn aan het inschakelen van een incasso bureau, zijn geheel voor rekening van het betreffende lid.
- Wanneer een lid in een door de NBB uitgeschreven wedstrijd wordt bestraft met een diskwalificerende fout of wanneer er op een andere wijze een strafzaak tegen hem of haar wordt aangespannen, wordt de tuchtprocedure van de Nederlandse Basketbalbond gevolgd. De financiële consequenties worden in het geheel verhaald op het betreffende lid.
- Leden worden geacht op te komen dagen bij wedstrijden of zich uiterlijk twee dagen van tevoren af te melden. Indien een lid zich niet op tijd afmeldt, bepaalt de coach van het team de sanctie die hieruit voortvloeit.
